Πέμπτη, Δεκεμβρίου 21, 2006
Αυγά στον τοίχο
Η δημοτική εκπαίδευση είναι χάλια. Η μέση εκπαίδευση είναι μάυρο χάλι. Γιατί υπάρχουν τα λύκεια; Θεωρητικά πρεπει να βοηθούν τον μαθητή να διαμορφώσει τον χαρακτήρα και την προσωπικότητα του και να τον προετοιμάζουν για ανώτατη εκπαίδευση. Στην Κύπρο τα λύκεια είναι ο πρώτος μισθός των καθηγητών και το έδαφος που προλιαίνει τα ιδιωτικά μαθήματα.
Εδώ θα ήθελα να πω πως εγώ φοίτησα μόνο για ένα χρόνο σε δημόσιο γυμνάσιο και κατόπιν σε ιδιωτική σχολή. Τα γυμνάσια και τα λύκεια μας είναι σχολία μαμούθ και η προσωπική επικοινωνία μαθητή-καθηγητή αντιμετωπίζει αυτές τις αντικειμενικές δυσκολίες. Ο ανθρώπινος παράγοντας όμως είναι αυτός που φέρνει τα σχολεία μας πίσω.
Καταρχάς οι πλείστοι καθηγητές/καθηγήτριες έχουν πτυχίο στον κλάδο τους και όχι πτυχίο διδασκαλίας. Επαληθεύεται ίσως το ρητό "those who can do. those who can't, teach. Those who can't teach, teach p.e." Για το λύκειο υπάρχει ο εξής συσχετισμός που καταρρίπτει λογική και μαθηματικούς νόμους: Φιλόλογος Αγγλικός = Εκπαιδευτικός Αγγλικής Φιλολογίας, Μαθηματικός= Καθηγητής Μαθηματικών και ούτο καθεξής. Άρα έχουμε ανθρώπους χωρίς την επιστημονική κατάρτηση φορτωμένους με τον ρόλο του εκπαιδευτικού σε άτομα που παιρνούν την εφηβεία τους. Δεν λέω πως όλοι οι καθηγητές είναι αχάπαροι και άσχετοι, ούτε πως όποιος έχει πτυχίο εκπαιδευτικού μπορεί να διδάξει. Δεν γνωρίζω πως λειτουργεί το σύστημα επιλογής μαθημάτων αλλά απ'ότι κατάλαβα όι πλείστοι μαθητές λυκείου θέλουν να κάτσουν προεισαγωγικές εξετάσεις.
Πιστεύω ότι είναι σφάλμα η δωρεάν πτυχιακή εκπαιδευση και δεν πρέπει να αποτελεί δικαίωμα αλλά προτέρημα. Έτσι όπως εν τα πράματα και η κουτσή Μαρία πάει να σπουδάσει. Ρεαλιστικά μιλώντας, πόσοι σπουδάζουν αυτό που θέλουν και πόσοι σπουδάζουν γιατί μπορεί να σπουδάσούν;
Έτσι υπάρχει το άγχος και η ζήτηση ενός τύπου πελατειακής εκπαίδευσης (αντί της ηθοπλαστικής) και η προσφορά είναι περιορισμένη από τον αριθμό των σχολείων και την ποιότητα της εκπαίδευσης. Γιαυτό υπάρχει και η παραπαιδεία. Εφόσον οι γονείς πληρώνουν φόρους, γιατί αδυναμεί το κράτος να παρέχει αυτό που υπόσχεται; Απλούστατα γιατί η καθηγητές είναι μόνιμοι, μιας και μπήκαν ούτε τα ΟΥΚ δεν τους μετακινούν. Αντί ο καθηγητής να είναι υπόλογος στον γονιό που του κόφκει το τσιέκκιν του (και τον Ιούνη, και τον Ιούλη και τον Αύγουστο) , ο γονιός χτίζει του τζιαι όροφον πουπάνω που το σπίτι του με τα ιδιαίτερα μαθήματα που κάμνει του κοπελλουθκιού του.
Δεν υπάρχουν επαρκή κίνητρα αξιολόγησης καθηγητών, η μονιμότητα σκουριάζει την αξιοκρατία και την ποιότητα της εκπαίδευσης. Οι δε μαθητές όπως μάθουν κάμνουν. Σε ένα απλούστατο παιγνίδι λογικής, βλέποντας τους καθηγητές να καλοπαιρνούν με τόσα ωφελήματα χωρίς να πηγαίνουν πουθενά διοτί "i'm a dimosios ypallilos motherfuckers. kiss my ass!" ούλλοι παν δασκάλοι οί προσπαθούν μετά να μπούν σε λίστες για καθηγητές. Τζιαι πλήρωνε γονιέ πλήρωνε. Ενώ εγώ στο ιδιωτικό σχολείο που ήμουν, σκάρτοι καθηγητές δεν αντέχαν πάνω που ένα χρόνο, κι ας τους πληρώνουν λιγότερα. Εγώ διατηρώ, 6.5 χρόνια μετά, επαφή μαζί τους και είμαστε φίλοι. Εκείνοι αγαπούν να διδάσκουν και να έχουν σχέση με τους μαθητές τους. Ούκ ολίγες φορές έμεινα με καθηγητή οικογενιάρχη μετά το σχολείο για να με βοηθήσει στα μαθηματικά και στην φυσική. Ναί, πλήρωνα για την εκπαίδευση και ξέρω πως δεν έχουν όλοι την οικονομική άνεση, αλλά πραγματικά ποιά αξία βάζετε σε μια πιο ανέμελη εφηβία; Άξιζε και το τελευταίο γρόσι που πλήρωσα. Καθόλου ιδιαίτερα, προσωπική επαφή και μπορώ να πώ περισσότερη πειθαρχία απ' ότι τα δημόσια διότι ακριβώς οι γονείς μου εστείλαν με τζιαμέ για να δώσουν δικαίωμα σε καθηγητή να μου επιβληθεί.
Υπάρχουν εξαιρετικοί εκπαιδευτικοί στη δημόσια εκπαίδευση. Υπάρχουν άνθρωποι που αγαπούν το μάθημα τους και το λέει η ψυχή τους. Πόσοι είναι όμως, και πόση διαφορά μπορούν να κάμουν σε ένα αναξιοκρατικό σύστημα που τους βολεύει όλους, και καλούς και σκάρτους, που προετοιμάζει μαθητές αποκλειστικά για το πανεπιστήμιο; Με μια σταγόνα χρώμα δεν αλλάζει το χρώμα της θάλασσας.
Έτσι βλέπω τα πράματα εγώ, σαν είμαι απ'έξω.
Στην περίπτωση που δεν ανανεώσω το μπλόγκ ένεκα γιορτών και οικογενειακών υποχρεώσεων σας εύχομαι όλους όλοψυχα: Αγάπη, Υγεία, Ειρήνη, Αρμονία, Ευημερία και εκπλήρωση των ευγενικών σας πόθων.
Merry Chrisτmas κοπέλια. Ότι ποθείτε να το πάθετε.
Εδώ θα ήθελα να πω πως εγώ φοίτησα μόνο για ένα χρόνο σε δημόσιο γυμνάσιο και κατόπιν σε ιδιωτική σχολή. Τα γυμνάσια και τα λύκεια μας είναι σχολία μαμούθ και η προσωπική επικοινωνία μαθητή-καθηγητή αντιμετωπίζει αυτές τις αντικειμενικές δυσκολίες. Ο ανθρώπινος παράγοντας όμως είναι αυτός που φέρνει τα σχολεία μας πίσω.
Καταρχάς οι πλείστοι καθηγητές/καθηγήτριες έχουν πτυχίο στον κλάδο τους και όχι πτυχίο διδασκαλίας. Επαληθεύεται ίσως το ρητό "those who can do. those who can't, teach. Those who can't teach, teach p.e." Για το λύκειο υπάρχει ο εξής συσχετισμός που καταρρίπτει λογική και μαθηματικούς νόμους: Φιλόλογος Αγγλικός = Εκπαιδευτικός Αγγλικής Φιλολογίας, Μαθηματικός= Καθηγητής Μαθηματικών και ούτο καθεξής. Άρα έχουμε ανθρώπους χωρίς την επιστημονική κατάρτηση φορτωμένους με τον ρόλο του εκπαιδευτικού σε άτομα που παιρνούν την εφηβεία τους. Δεν λέω πως όλοι οι καθηγητές είναι αχάπαροι και άσχετοι, ούτε πως όποιος έχει πτυχίο εκπαιδευτικού μπορεί να διδάξει. Δεν γνωρίζω πως λειτουργεί το σύστημα επιλογής μαθημάτων αλλά απ'ότι κατάλαβα όι πλείστοι μαθητές λυκείου θέλουν να κάτσουν προεισαγωγικές εξετάσεις.
Πιστεύω ότι είναι σφάλμα η δωρεάν πτυχιακή εκπαιδευση και δεν πρέπει να αποτελεί δικαίωμα αλλά προτέρημα. Έτσι όπως εν τα πράματα και η κουτσή Μαρία πάει να σπουδάσει. Ρεαλιστικά μιλώντας, πόσοι σπουδάζουν αυτό που θέλουν και πόσοι σπουδάζουν γιατί μπορεί να σπουδάσούν;
Έτσι υπάρχει το άγχος και η ζήτηση ενός τύπου πελατειακής εκπαίδευσης (αντί της ηθοπλαστικής) και η προσφορά είναι περιορισμένη από τον αριθμό των σχολείων και την ποιότητα της εκπαίδευσης. Γιαυτό υπάρχει και η παραπαιδεία. Εφόσον οι γονείς πληρώνουν φόρους, γιατί αδυναμεί το κράτος να παρέχει αυτό που υπόσχεται; Απλούστατα γιατί η καθηγητές είναι μόνιμοι, μιας και μπήκαν ούτε τα ΟΥΚ δεν τους μετακινούν. Αντί ο καθηγητής να είναι υπόλογος στον γονιό που του κόφκει το τσιέκκιν του (και τον Ιούνη, και τον Ιούλη και τον Αύγουστο) , ο γονιός χτίζει του τζιαι όροφον πουπάνω που το σπίτι του με τα ιδιαίτερα μαθήματα που κάμνει του κοπελλουθκιού του.
Δεν υπάρχουν επαρκή κίνητρα αξιολόγησης καθηγητών, η μονιμότητα σκουριάζει την αξιοκρατία και την ποιότητα της εκπαίδευσης. Οι δε μαθητές όπως μάθουν κάμνουν. Σε ένα απλούστατο παιγνίδι λογικής, βλέποντας τους καθηγητές να καλοπαιρνούν με τόσα ωφελήματα χωρίς να πηγαίνουν πουθενά διοτί "i'm a dimosios ypallilos motherfuckers. kiss my ass!" ούλλοι παν δασκάλοι οί προσπαθούν μετά να μπούν σε λίστες για καθηγητές. Τζιαι πλήρωνε γονιέ πλήρωνε. Ενώ εγώ στο ιδιωτικό σχολείο που ήμουν, σκάρτοι καθηγητές δεν αντέχαν πάνω που ένα χρόνο, κι ας τους πληρώνουν λιγότερα. Εγώ διατηρώ, 6.5 χρόνια μετά, επαφή μαζί τους και είμαστε φίλοι. Εκείνοι αγαπούν να διδάσκουν και να έχουν σχέση με τους μαθητές τους. Ούκ ολίγες φορές έμεινα με καθηγητή οικογενιάρχη μετά το σχολείο για να με βοηθήσει στα μαθηματικά και στην φυσική. Ναί, πλήρωνα για την εκπαίδευση και ξέρω πως δεν έχουν όλοι την οικονομική άνεση, αλλά πραγματικά ποιά αξία βάζετε σε μια πιο ανέμελη εφηβία; Άξιζε και το τελευταίο γρόσι που πλήρωσα. Καθόλου ιδιαίτερα, προσωπική επαφή και μπορώ να πώ περισσότερη πειθαρχία απ' ότι τα δημόσια διότι ακριβώς οι γονείς μου εστείλαν με τζιαμέ για να δώσουν δικαίωμα σε καθηγητή να μου επιβληθεί.
Υπάρχουν εξαιρετικοί εκπαιδευτικοί στη δημόσια εκπαίδευση. Υπάρχουν άνθρωποι που αγαπούν το μάθημα τους και το λέει η ψυχή τους. Πόσοι είναι όμως, και πόση διαφορά μπορούν να κάμουν σε ένα αναξιοκρατικό σύστημα που τους βολεύει όλους, και καλούς και σκάρτους, που προετοιμάζει μαθητές αποκλειστικά για το πανεπιστήμιο; Με μια σταγόνα χρώμα δεν αλλάζει το χρώμα της θάλασσας.
Έτσι βλέπω τα πράματα εγώ, σαν είμαι απ'έξω.
Στην περίπτωση που δεν ανανεώσω το μπλόγκ ένεκα γιορτών και οικογενειακών υποχρεώσεων σας εύχομαι όλους όλοψυχα: Αγάπη, Υγεία, Ειρήνη, Αρμονία, Ευημερία και εκπλήρωση των ευγενικών σας πόθων.
Merry Chrisτmas κοπέλια. Ότι ποθείτε να το πάθετε.
Comments:
<< Home
Synagonistis? Giati re? En tzie kamnei jihad o anthropos.
Grafei tes skepseis tou gia tzina pou symvenoun gyro tou.
sympasxontas mporei na en kalyteri leksi isos? :)
Xronia polla se olous.
Grafei tes skepseis tou gia tzina pou symvenoun gyro tou.
sympasxontas mporei na en kalyteri leksi isos? :)
Xronia polla se olous.
Den diafono endelos me osa les alla pistevo den vlepeis sfairika to thema tis ekpaideusis. Sigoura iparxoun kathigites pou den einai ikanoi na didaksoun alla iparxoun alloi pou einai alla den tous voitha to sistima. Otan vrethei o kathigitis mprosta apo mia taksi 30+ mathiton pou anamesa tous vriskondai atoma me diafora provlimata, oikogeneiaka, oikonomika, psixologika, mathisiaka ktl kai den iparxei ipostiriksi den einai efkolo na andepekselthei. Kanei oti mporei kai an arxise me elpida tin kariera tou os kathigitis oso pernoun ta xronia xanetai kai pleon den vazei tin idia prospathia. Koita loipon olokliro to sistima kai rikse to ftaiksimo stin kivernisi, sto ypourgio paideias, tous goneis kai se mas tous idious afou emeis eimaste pou diamorfonoume tin koinonia.
Kai gia osous de katalabainoun gri apo oti grafei o firfiris:
http://www.translatum.gr/dictionary/cypriot.htm
http://www.translatum.gr/dictionary/cypriot.htm
Προτάσεις δε βλέπω. Αν ένας μαθηματικός δεν μπορεί να διδάξει μαθηματικά, τι μπορεί να κάνει;
Α, και δε θεωρώ πρέπον να μιλάς για τον κακό χαρακτήρα της μέσης εκπαίδευσης στην Κύπρο αν δεν έχεις φοιτήσει στην Ελλάδα. Εγώ που έχω φοιτήσει και στα δύο λέω ότι πάτε καλά.
Δημοσίευση σχολίου
Α, και δε θεωρώ πρέπον να μιλάς για τον κακό χαρακτήρα της μέσης εκπαίδευσης στην Κύπρο αν δεν έχεις φοιτήσει στην Ελλάδα. Εγώ που έχω φοιτήσει και στα δύο λέω ότι πάτε καλά.
<< Home